kreatiinin käyttö on halpaa

Kreatiini – Miksi, Miten ja Milloin?


Loppukevennys: Kreatiinin käyttöön liittyviä myyttejäseth nauraa kreatiinimyyteille

Internetin keskustelupalstoilta poimittuja mainintoja kreatiinista… ”Munuaisten tuhoutuminen”

”Käytin kreatiinia kaksi kuukautta. Kreatiniini arvoni nousivat järkyttäviksi ja huomasin, että olin pilannut munuaiseni. Kannattaa miettiä onko pienestä lisäyksestä voimaan järkevää maksaa omalla elämällään.”

Kuten jo aiemmin todettiin, niin kreatiini ei terveellä ihmisellä vaikuta munuaisten toimintaan. Munuaisten vajaatoiminnasta kärsivä ihminen sen sijaan saattaakin kärsiä kreatiinin käytöstä. Kreatiniini arvot nousevat kreatiinin käytön aikana poikkeuksellisen korkeiksi, mutta ne eivät tässä tapauksessa kerro mitään munuaisten kunnosta. Niinpä tämä voidaankin todeta vain pelkäksi myytiksi. ”Luonteen muuttuminen”

”Kaverini alkoi käyttää kreatiinia. Sen jälkeen hän ei ole ollut normaali itsensä. Hänen luonteensa on muuttunut ja hän on nykyään täysin eri ihminen.”

Kreatiini ei ole psykoaktiivinen valmiste. Niinpä se ei voi vaikuttaa ihmisten luonteeseen tai käytökseen. Kyseessä on nyt jokin aivan muu asia, kuin kreatiini, joka on luonnetta muuttanut. Luonnettahan saattaa periaatteessa muuttaa vaikkapa isku päähän. Tässä on kuitenkin nyt mitä todennäköisemmin kyseessä trolli. ”Lihoaminen”

”En käytä enää kreatiinia, sillä se sai minut lihoamaan.”

Kreatiini ei lihota ihmistä. Sen sijaan se lisää vettä lihaksistoon, joka saattaa hyvään bulkkaukseen yhdistettynä ilmetä vaikkapa orastavana kaksoisleukana. Kyseessä on kuitenkin kreatiinin käytön lopettamisen myötä ohimenevä sivuoire. Käytön loppuessa ylimääräinen neste poistuu kehosta. ”Tulokset katoavat käytön jälkeen”

”Älä noihin lisäravinteisiin sekaannu. Oon käyny salilla muutaman kuukauden, muuttanut ruokavalioni vähärasvaiseksi ja panostanut proteiinin määrään. Kun sä vedät lisäravinteita, niin kyllähän ne tulokset tulee nopeemmin näkyviin mut kun sä lopetat niiden syömisen, niin kyl se ”lihasmassa” karkaa aika äkkiä pois. Naturaalitekniikalla saavutettu lihasmassa on ”kestävämpää” ja toisaalta et joudu tunkemaan elimistöösi mitään paskaa. Jos käytät lisäravinteita elimistön oma tuotanto heikkenee ja saattaa jopa pysähtyä, mikä on erittäin epäterveellistä.”

Tähän täytyy nyt todeta, että kreatiinilla ja steroideilla on huomattava ero. Sen kuitenkin te hyvät lukijat varmaankin jo tiesitte. Kreatiinin käyttö on täysin naturaalia puuhaa, sillä oma kehommekin tuottaa kreatiinia ja sen käyttö ei oleellisesti eroa palkkareiden käytöstä. Harhaluulo siitä, että kreatiinin käytöllä saavutetut lihakset katoaisivat kuurin lopettamisen jälkeen ei ole totta. Kuurin jälkeen vain lihaksiin pakkautunut neste katoaa, joka saattaakin näyttää peilin edessä siltä, että ihminen olisi hieman kutistunut. Näin ei kuitenkaan ole. Lisää kehonrakennusmyyttejä löydät täältä.

Vikat sanat

Kreatiini kannattaa ostaa jauhona ja monohydraatin muodossa. Kliiniset tutkimukset on toteutettu monohydraatilla, joten niiden tuloksia ei välttämättä voida vetää muihin kreatiinin muotoihin. Kreatiinin käytön voi aloittaa tankkausjaksolla, tai ilman. Tankkausjakso on erityisen hyödyllinen, jos elimistössäsi ei ole tarpeeksi kreatiinia. Tämä koskettaa erityisesti kasvisyöjiä, kovaa treenaavia ja yli 50-vuotiaita. Kreatiini voidaan sekoittaa kolaan, veteen, maitoon, kaakaoon, jogurttiin tai syödä paljaaltaan. Hiilihydraatit kuitenkin auttavat sitä imeytymään lihaksiin, joten pelkältään syödessä kannattaa syödä myös hieman hunajaa, sokeria tai muita hiilihydraatteja. Kreatiini pakkaa vettä lihaksiin ja tämä vesi on pois muusta elimistöstä. Käytettäessä sitä, kannattaa veden kulutusta lisätä. Suositeltava määrä on n. 30% entisestä kulutuksesta. Muutoin saattaa ilmetä lieviä sivuoireita. Se on luonnollinen substanssi, jota kehomme pystyy tuottamaan. Kuitenkin lisäyksestä voi olla hyötyä. Hyötyjä on raportoitu niin salilla käynnissä, aivotoiminnassa, kuin sairauksien ennaltaehkäisyssäkin.

Lähteet:

  • http://gains.fi/kreatiini-markkinoiden-tehokkain-lisaravinne/
  • http://www.tohtori.fi/?id=4991738&page=3784714
  • www.youtube.com/watch?v=Zoq7yB1LR1Q — Confusing Directions to Take Creatine
  • www.youtube.com/watch?v=SqY_JtJazyw — Getting The Most From Creatine
  • www.youtube.com/watch?v=F3nHfKXtuI8 — How to Take Creatine Do’s and Dont’s!! Bodybuilding Tips by TMW
  • https://www.llnl.gov/str/FoodSection3.html – The Cooking Makes a Difference
  • http://www.psychologytoday.com/blog/evolutionary-psychiatry/201202/your-brain-creatine
  • http://reinonravinto-oppi.blogspot.fi/2013/08/lihakset-kasvuun-kreatiinilla.html
  • http://www.vitamiinisuositukset.com/kreatiini-kokemuksia/
  • http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=86
  • http://fi.wikipedia.org/wiki/Kreatiini
  • http://www.menshealth.com/nutrition/creatine-side-effects-what-it-what-it-does