kreatiinin käyttö on halpaa

Kreatiini – Miksi, Miten ja Milloin?

”Kreatiinin ei olla todettu aiheuttavan vakavia sivuoireita.”

Miksi kreatiini on niin suosittu lisäravinne? Koska sitä on tutkittu paljon, ja sen käytöstä on todettu aiheutuvan todellista hyötyä liikunnallisiin suorituksiin, lihaskasvuun ja aivojen toimintaan. Sitä käyttävätkin sekä kehonrakentajat, että aivodopingin harrastajat. Sen on todettu lisäävän työmuistin kapasiteettia, sekä tehostavan yleistä aivojen toimintaa.

Kreatiini on luonnollinen substanssi, jota kehomme tuottaa. Sitä saa mm. punaisesta lihasta ja kalasta. Ensimmäiset kreatiini annoksensa ihminen saa tyypillisesti jo äidin maidosta. Kreatiinia saa luonnollisesti mm. lihasta ja erityisesti kalasta. Puutosta saattaa kuitenkin esiintyy yllättävän useilla ihmisillä. Pienikin lämpö nimittäin haihduttaa ainetta pois ruuasta, jossa sitä on yleensä jo entuudeltaankin hyvin vähän. Kasvissyöjät ovat kuitenkin yleisin ryhmä, joka kärsii kreatiinin puutteesta. Heidän onkin ensiarvoisen tärkeää syödä kreatiinia sisältäviä ravintolisiä.

Kreatiini tuli 90-luvun alussa kaupallisille markkinoille. Sitä on alusta asti markkinoitu pääosin urheilijoiden lisäravinteena, sillä se tehostaa nopeita liikkeitä ja lihaskasvua. Kyseinen aine on saattanut olla myös vuoden 1995 MM-kullan salaisuus. Tällöin kiekkosankarit kertoivat julkisuudessa tankkaavansa itseensä kreatiinia suoritusten tehostamiseen. Mitään etua tämä ei kuitenkaan Suomelle luonut, sillä kreatiinia käyttivät kaikki muutkin joukkueet.

 

Minkälaisesta aineesta on kyse?

Kreatiini on elimistömme tuottama aine. Se kuuluu aminohappoihin ja elimistömme voi itse tuottaa sitä arginiinista, metioniinista ja glysiinista. Vaihtoehtoisesti voimme saada sitä kehoihimme ravinnosta.

Kreatiinilisien lisäksi pääsääntöiset kreatiinin lähteet ovat punainen liha ja kala, josta sitä saakin huomattavasti punaista lihaa enemmän. Ruuan lämmitys kuitenkin tuhoaa ison osan kreatiinista, joten sitä ei ravinnon mukana normaali olosuhteissa kehoomme kauheasti kerry.

Kehoissamme sitä on tyypillisesti n. 100-140 grammaa. Siitä 95 prosenttia sijaitsee luurankolihaksissa. Kuitenkin myös aivot, silmien verkkokalvot, siittiöt ja sydänlihas sisältävät paljon kreatiinia.

Tyypillinen kulutus ihmisellä on n. 2 grammaa kreatiinia vuorokaudessa. Urheilijat kuitenkin saattavat kuluttaa jopa 3-4 grammaa vuorokaudessa. Ravinnosta saadaan kreatiinia keskimäärin n. 0,5-2g vuorokaudessa eläinperäisistä tuotteista. Aineenvaihduntamme pystyy tuottamaan sitä noin gramman päivässä. Puutosta saattaa esiintyä erityisesti kasvissyöjillä, sairastavilla ja urheilijoilla. Jälkimmäinen ryhmä kuitenkin pääsääntöisesti korvaa tämän puutoksen kreatiinilisillä.

Faktoja kreatiinista

  • Kehomme tuottama luonnollinen yhdiste
  • Se nostaa testosteronitasoja
  • Auttaa varastoimaan energiaa ja vettä lihaksiin
  • Keskimäärin ihmiskehossa sitä on n. 100-140g, joista 95% luurankolihaksissa
  • Tuo erityisesti äkkinäistä voimaa ja maksimaalista voimaa
  • Yli puolet saamastamme kreatiinista on lähtöisin lihasta ja erityisesti kalasta
  • Kreatiinilisillä elimistön krea-varastoja voi kasvattaa jopa 20%
  • Se parantaa myös ihmisen tuottavuutta – saat enemmän aikaan
  • Parantaa aivotoimintaa
  • Tehostaa lihaksiston kasvua
  • Miehillä se voi nostaa energiatasoja 10-15%, naisilla jopa 15-20%
  • Lisää treenin tehoa ja auttaa puristamaan viimeiset toistot
  • Elimistö voi valmistaa sitä haimassa, maksassa, bolokseissa ja munuaisissa

Artikkeli jatkuu seuraavalla sivulla –>  (Sivulta 6. löydät hauskoja kreatiini-myyttejä.)