Volvo katumaasturi

Minkälaisen katumaasturin saa 10 000 euron budjetilla?

Artikkeli on tehty yhteistyössä www.topvaraosat.fi:n kanssa.

Talvi tekee tuloaan ja toisinaan sitä tulee mietittyä, olisiko nelivetoinen katumaasturi sittenkin perusfarmaria parempi vaihtoehto suomalaisissa olosuhteissa? Ei talvi enää yllättäisi, vaan auto yllättäisi talven.

Maa on noin kolmasosan vuodesta lumen peitossa, ainakin hieman pohjoisemmassa. Ja mikäli lunta ei maassa ole, on tie todennäköisesti vähintäänkin jäässä. Neliveto onkin talvella toki ketterä ja kätevä vaihtoehto, mutta se tekee autoilusta myös turvallisempaa – pito on huomattavasti parempi niin kaarteissa, kuin myös liikkeelle lähtiessä.

Nelivetoinen katumaasturi on myös siitä kätevä laite, että usein sen pystyy ajamaan itse ojasta pois, mikäli pieni vahinko jostain syystä sattuisi. Oman pihatien auraamisessakaan ei tarvitsisi enää olla niin tarkka…

Mutta mikä onkaan paras käytetty nelivetoinen katumaasturi 10 000 euron luokassa?

Otimme vertailuun mukaan Nissan Qashqain, Subaru Foresterin, Toyota RAV4:n, Volvo XC90:n, BMW X5:n ja x3:n, sekä Honda CR-V:n.

Ehtona vertailuun pääsemiselle oli seuraavat:

  • Nelivetoinen katumaasturi
    Saatavissa alle 250tkm ajettuna 10 000-12 000 eurolla.

Aluksi pitää huomioida, että katumaasturit eivät ole oikeita maastureita – niissä ei ole alennusvaihteistoa, eikä niitä ole tarkoitettu ”oikeaan maastoajoon”. Katumaasturit ovat kuitenkin lumella ja maltillisessa maastossa omassa luokassaan. On myös huomioitava, että käytetyt autot ovat aina yksilöitä.

Suurin ero vertailumme autoissa on Nissan Qashqain ja Subaru Foresterin välillä. Nissan Qashqaita voisi jopa kutsu minikatumaasturiksi, kun taas Subaru Forester on lähimpänä oikeaa maasturia, kuten mallin nimestä ja auton brändistäkin voi päätellä.

Fiilis ratin takana on näissä kahdessa autossa aivan toisesta maailmasta. Nissan Qashqai on mitoiltaan hyvin pieni, ja todella heiveröinen auto katumaasturiksi. Varustukseltaan ja teholtaan se on myös vaatimaton, mutta polttoaineen kulutus on pientä. Subaru Forester ei myöskään ole vertailun kookkaimpia autoja, mutta tunnelma on ratin takana on ainutlaatuinen. Subaru Forester on äijämäinen auto, kun taas Qashqai muistuttaa enemmän kaupunkilaisen kauppakassia. Qashqaita on huomattavasti vaikeampi kuvitella valloittamassa metsiä ja syöksymässä lumikinosten läpi. Foresteria tarjotaan Nettiautossa pääosin 2 litraisella moottorilla, mutta pari tonnia enemmän maksamalla saa jo 2,5l turboversion, jossa voimaa on jo hyvin.

Isokoneisesta hirviöstä unelmoivan kannattaa suosiolla suunnata katseensa BMW X5:n tai Volvo XC90:n. Volvoa oli Nettiautossa saatavilla hintaluokassamme vain 2.4l ja 2.9l moottoreilla, mutta sitä tehdään myös isommilla koneilla. Tosin 2.9l kone on jo aivan riittävä katumaasturille. BMW X5 sen sijaan on tässä hintaluokassa saatavilla 3l ja 4.4l koneilla. 4.4l bensakone tarjoaa mukavan n. 290 hevosvoiman tehon ja 440 newtonmetrin väännön. Tämä saa todella kookkaan auton liikkumaan varsin ripeästi. BMW X5 ja Volvo XC90 ovat Foresterin lisäksi todella äijämäisiä autoja.

BMW X3 on jo huomattavasti X5:sta pienempi auto, mutta saatavilla myös isolla koneella. X3 onkin todennäköisesti fiksumpi vaihtoehto taajamaan ja helpommille teille. Tehoa löytyy yhä tarpeeksi, mutta kulutus on huomattavasti maltillisempi, ja auto on paljon helpompi parkkeerattava kaupungissa. Valitettavasti BMW:n minimaasturi, X1 ei yllä vielä hinnallaan tähän kategoriaan (halvin n. 15 000e, ja liikaa ajettu).

Toyota RAV4 ja Honda CR-V ovat molemmat hyviä vaihtoehtoja. Normaaleista 2l ja 2.2l bensa- ja diesel versioista löytyy mukavasti vääntöä ja kulutus pysyy kohtuu lukemissa. Tilaa löytyy molemmista hyvin, ja ne ovat selvästi kunnon katumaastureita.

Näiden autojen paremmuutta on vaikea lähteä vertaamaan, sillä paremmuus riippuu pitkälti auton käyttäjän tarpeista (pieni vs iso, tehokas vs hyvä kulutus). Allekirjoittanut on kuitenkin koeajanut nämä kaikki autot (tosin eri ajankohtina). Toimituksen valinta on Subaru Forester seuraavista syistä:

Mikäli auto pitäisi ajaa ylös ojasta, luottaisin eniten Subaru Foresteriin.
Subaru Forester on oikea neliveto, jolla selviää hieman vaikeammissakin olosuhteissa.
Forester uhkuu aitoa maasturimeininkiä, vaikka onkin pelkkä katumaasturi.
Valitsit sitten minkä auton tahansa, kannattaa sen varaosat ostaa netistä edullisesti. Avaa varaosien verkkokauppa tästä.

Minkälaisia kokemuksia teille hyvät lukijat on kymppitonnin katumaastureista?