Maalia vai teippiä? Auton värinvaihto mietityttää

yliteippaus teipit autoon

Tämä artikkeli on toteutettu yhteistyössä Yliteippaus.fi -verkkokaupan kanssa.

Nykyään liikenteessä näkee yhä enemmän autoja, jotka ovat teipattu maalaamisen sijaan. Mutta onko teippaukssa lopulta järkeä, ja paljonko homma kustantaa? Toimituksemme päätti ottaa asiasta selvää.

Kaikki jotka ovat maalanneet kokonaisen auton muulla kuin hätäisellä paukkukerroksella (spray-maali), tietävät että projekti vie huomattavasti aikaa. Maalin ruiskuttaminen auton pintaan on työn helpoin ja nopein osuus, hiominen taas hitain ja raastavin. Sen kaikki varmasti tietävätkin. Mutta onko teippaaminen yhtään sen helpompaa?

Pohjatyöt – Teippaaminen vs Maalaus

Pohjatyöt ovat auton maalauksessa kaiken A ja O. Autosta on ensin oiottava mahdolliset kuhmut, paikattava kolot ja usein vanhempien autojen kanssa pelatessa myös poistettava ruoste ja mahdollisesti myös tehdä hitsaustöitä, mikäli ruoste on päässyt kunnolla valloilleen. Pinnan hiominen maalauskuntoon on yleensä kuitenkin piinaavin työosuus. Hiominen on tehtävä useille eri karkeuksisilla hiomapapereilla, joista hienoimpien (tasaisimpien) kanssa käytetään yleensä vettä. Hiontakierroksia onkin tehtävä runsaasti, mikäli tavoittelee hyvää lopputulosta. Tämän lisäksi pinta tulee vielä puhdistaa rasvanpoistajalla, tai muulla aineella joka maalipurkin kyljessä mainitaan. Kaiken kaikkiaan kyseessä on usein valtava homma.

Autoteippaus vaatii myös pohjatöitä, mutta huomattavasti auton maalaamista vähemmän. Luonnollisesti kolot ja kuhmut näkyvät myös autoteipin alta, eikä teippi tartu kunnolla ruosteeseen. Niimpä nämä työvaiheet joutuu tekemään myös teipattaessa, ja toki mukaan kuuluu yleensä myös myös näiden kohtien hionta. Teippi ei kuitenkaan ole läheskään niin tarkka pinnan sileydestä kuin maali. Autoteippiä on saatavilla eri paksuuksilla, joista monet peittävät pieniä naarmuja, ja paksuimmat (yleensä kromipinnoitettuja ja muita erikoistehosteteippejä, kuten hiilikuituteippejä) jo hieman isompiakin.  Myös ennen teippausta on tehtävä rasvanpoisto ja pinnan huolellinen pyyhintä.

Hinta, hinta, hinta…

Auton teippaaminen tulee halvemmaksi kuin maalaaminen, ainakin mitä tulee asennusyritysten hintoihin. Auton maalaamisesta kokonaan veloitetaan usein 3000-5000 euroa. Yliteippaus sen sijaan maksaa n. 1500-3000 euroa, halvimmillaan pieneen autoon teippauksen voi saada jopa tonnilla.

Tee-se-itse mies voi teipata autonsa todella halvalla. 250 eurolla saa jo kokonaisen auton yliteippaukseen vaadittavat teipit. Kalleimmat teipit voivat maksaa kuitenkin jopa yli 1000 euroa/auto, eikä mukaan ole laskettava asennusta, tai edes työvälineitä.

Maalaamisen voi myös itse toteuttaa melko edullisesti. Ongelmana on, että tulos ei välttämättä miellytä, ja entinen maalipinta voi olla vaikea palauttaa.

Suojaa maalipintaa ja helppo palauttaa alkuperäiseen kuntoon

Autoteippi suojaa maalipintaa pieniltä kolhuilta kiveniskukalvon tapaan. Teippaus auttaakin pitämään alkuperäisen maalipinnan hyvässä kunnossa, jolloin myytäessä autoa se on helpompi saada kaupaksi, ja pyyntihinnan voi asettaa hyvällä syyllä hieman korkeammaksi.

Siinä missä maalattua pintaa ei oikein enää voi palauttaa takaisin alkuperäiseen, on teipin irrottaminen kuitenkin helppo homma. Lämmön avulla yliteippauskalvot lähtevät yleensä melko sutjakasti irti auton pinnasta. Apuna voidaan käyttää kuumailmapuhallinta tai hiustenkuivaajaa, mutta höyrypesuri on helpoin ja turvallisen vaihtoehto. Höyryä suihkutetaan teipin päälle, ja teippiä aletaan varovasti vetää irti maalipinnasta reunasta aloittaen.

Jäljen taso

Totuus on, että teipit eivät vielä tänä päivänäkään yllä pinnan viimeistelyn tasossa aivan ammattilaismaalarin tekemälle jäljelle. Mikäli siis auton pinnasta haluaa täydellisen kiiltävän, on yleensä ainoa vaihtoehto viedä auto maalaamoon. Itse tehtynä teipattu pinta on kuitenkin yleensä kannattavampi vaihtoehto, kuin itse tehty maalaus. Mikäli tarpeeksi kokemusta, laadukkaita maaliruiskuja yms. ja hyviä maalaustiloja ei ole saatavilla, on maalipinta usein myös sen näköinen – eikä tässä kohtaa oikein ole enää mahdollista palauttaa alkuperäistäkään.

Erikoisteippejä saatavilla

Teippejä on saatavilla erikoistehosteilla ja -kuvioilla, joita ei käytännössä ole mahdollista maalata. Stickerbomb-kuosit (teippi, joka näyttää siltä että siihen olisi läiskitty lukemattomia värikkäitä tarroja päällekkäin), hiilikuitujäljitelmät ja camouflage-kuviot on paljon helpompi toteuttaa hankkimalla ne valmiina teippinä. Sama pätee myös itse toteutettuun grafiikkaan, joka on huomattavasti helpompi tulostaa teipille, kuin alkaa kynäruiskulla maalaamaan. Toki harrastus on aina harrastus, ja kynäruiskulla maalaaminen on varmasti myös palkitsevaa puuhaa.

Yhteenvetoa

  • Teippi on maaliin verrattuna huomattavasti armollisempi materiaali, ja se antaa virheet anteeksi. Teippi on helppo irrottaa, mikäli haluaa alkuperäisen maalipinnan takaisin tai kaipaa autoon jälleen uutta sävyä.
  • Pohjatyöt ovat teipattaessa todella helpot verrattuna maalaamiseen.
  • Teippaus on yleensä myös huomattavasti halvempaa, kuin auton maalaaminen.
  • High-end tason peilinkiiltävä pinta on käytännössä mahdollista saada vain ammattilaisen maalaamana.
  • Erikoiskuviot ja itse toteutetut grafiikat kannattaa ehdottomasti teipata, mikäli valtavaa lompakkoa tai palavaa intoa kynäruiskutusta kohtaan ei löydy.