Yrityssuunnitelma on yrityksen perusta

Yrityssuunnitelma ja viisi tärkeintä elementtiä

4. Markkinointi

mainostauluja New Yorkissa

”Kun sinulla on tarjottavaa ihmisille, sinun täytyy tehdä heidät tietoisiksi tuotteestasi.”

Jokainen yritys on käytännössä vain toistuva prosessi, joka tuottaa tuloksia. Jos tiedät, miten prosessi toimii, voit muokata sitä, jotta se toimisi pitkällä aikavälillä.

Kaksi asiaa, jotka haluan erityisesti avata uusille yrittäjille ovat asiakkaan elinikäinen arvo ja asiakkaan hankinnan sallitut kulut. Asiakkaan elinkaaren arvo on raaka arvio siitä, kuinka arvokas asiakas tulee olemaan sinulle yrityksen elinaikana. Esimerkiksi vakuutusalalla asiakkaan elinikäinen arvo on todella suuri, sillä vakuutuksia saatetaan pitää yllä todella kauan.

Tärkeää on myös miettiä, miten suuressa asemassa brändin rakentaminen tulee olemaan yrityksessä. Hyvästä brändistä saattaa nimittäin muodostua jopa yksi yrityksen tärkeimmistä kilpailueduista. Brändi on ihmisten mielikuva yrityksestä ja käsitteenä se on hyvin sosiaalinen. Kuluttajat sijoittavat brändeihin, jotka tukevat heidän itseilmaisuaan ja käsitystä itsestään. Kuluttaja voi ostaa tietyn brändin tuotteita, jotta hän tuntisi kuuluvansa tiettyyn yhteisöön. Brändäykseen kuuluukin mielikuvien luominen, joiden pitää sopia kohderyhmän ajatusmaailmaan.

 

Yleisesti ottaen mitä suurempi on yrityksesi asiakkaan elinikäinen arvo, sitä arvokkaampi on myös yrityksesi. Suunnitellessasi yritystäsi, muista aina ottaa huomioon asiakkaan elinikäinen arvo. Sen pohjalta voit laskea paljonko voit maksaa uudesta asiakkaasta. Vakuutusyhtiöllä asiakkaan hankinnan sallitut kulut ovat suuret, sillä asiakkaat tuovat yritykseen paljon rahaa pitkällä aikavälillä.

Jos pidät nämä asiat päässäsi, kun olet aloittamassa uutta yritystä, on sinun helpompi löytää toimiva idea. Mitä suurempi on asiakkaan elinikäinen arvo, sitä enemmän voit maksaa asiakkaan hankinnasta.”

Markkinointia voi teettää monilla eri tavoilla. Tv-mainokset ja mainostaulut ovat kalliita, ja ne sisältävätkin paljon riskejä. Affiliate -markkinointi ja Facebook -mainokset ovat halvempi ja riskittömämpi tapa markkinoida yritystäsi.