Yrityssuunnitelma on yrityksen perusta

Yrityssuunnitelma ja viisi tärkeintä elementtiä

3. Myynti

Sinun täytyy myydä, jotta yritys voi menestyä

”Yrittäjänä suurin asia jonka kanssa painit on uuden tuotteen tai palvelun testaaminen ja sen myyminen asiakkaille. Joskus se onnistuu, joskus ei. On haastavaa valmistaa tuote/palvelu ja sitten myydä sitä asiakkaille oikeaa rahaa vastaan. ”

Tutkimisen ja testaamisen tulee olla ystäviäsi. Todellisuudessa aina kun teet jotain uutta et voi olla varma siitä tuleeko toimimaan. Ainut tapa saada vastaus on kokeileminen. Lukuisien testien ja tutkimuksien avulla voit erotella sen mikä toimii ja mikä ei tule onnistumaan. Kunhan vain pidät testaamisen kulut pienenä, etkä laita kaikkia rahojasi yhden idean varaan, voit oppia todella paljon lyhyessä ajassa. Mitä enemmän voit testata, sitä parempi.”

Tuoreimpia yrityksiä tällä hetkellä ovat startup -yritykset. Ne pyrkivät kehittämään uusia ohjelmistoja, kuten mobiili pelejä tai vaikkapa uusia sosiaalisia medioita. Mielestäni startupit eivät useinkaan noudata kovin hyvin näitä viittä perussääntöä. Monet niistä pyrkivät vain saamaan nopeasti paljon suosiota, ja sen jälkeen myymään itsensä suurelle yritykselle. Se nyt ei vain ole kovin kestävä tapa perustaa yritystä. ”

”Yritys, joka tulee aina olemaan menestyksekäs tulee aina omistamaan asiakkaita. Ihmisiä, jotka maksavat. Ei vain ihmisiä jotka kirjautuvat nettisivuille. Jos saat rakennettua prosessin, joka houkuttelee maksavia asiakkaita, tulee sinulle menemään hyvin. Myynti onkin olennaisin asia yrityssuunnitelmassa. Monet startupit pyrkivät vain saamaan suosiota, eivätkä koskaan saa maksavia asiakkaita.”