deadmau5:n purrari ferrari

Brändäys, Ferrari ja Purrari. Mikä meni vikaan?

Deadmau5 on kanadalainen kansainvälisesti kuuluisa DJ ja miljonääri. Hän on tunnettu hiiren muotoisesta hatustaan, jota hän pitää päässään esiintyessään. Hänen taiteilija nimensä juontaa juurensa hiirestä, jonka hän löysi kuolleena tietokoneensa sisältä vaihtaessaan näytönohjaintaan.

Elokuussa 2014 autonvalmistaja Ferrari päätti ottaa itsensä hieman liian tosissaan, ja päätti lähettää Deadmau5:lle kirjeen, jossa pyydettiin häntä poistamaan 458-mallinsa teippaukset. Kyseessä oli Dj:n Nyan Cat -teeman mukaisesti teipattu auto, jolla oli tuhansia faneja ympäri maailmaa. Autossa oli Ferrari logojen tilalle laitettu Purrari logo, josta auto olikin saanut lempinimensä. Oliko tämä mielestäsi hyvää brändäystä?

Kusipäinen, mutta laillinen temppu Ferrarilta. Laillinen siksi, että autosta oli poistettu vanhat logot, ja laitettu uudet ”erimerkkiset” logot tilalle. Tämä oli siis käytännössä tavaramerkki rikkomus. Nyt dj:n Ferrari on taas alkuperäisessä kunnossa, sekä myynnissä. Hän ei halunnut enää ajaa autolla, jonka valmistaja ei kunnioita asiakkaitaan ja teki tämän myös selväksi sosiaalisessa mediassa.deadmau5 ja hiirihattu

Kysymys kuuluu, oliko tämä hyvä veto Ferrarilta? Yhtiö halusi auton kunnioittavan sen perinteitä. Se halusi ehkäpä myös suojella iäkkäitä asiakkaitaan, jotka ehkä ajattelivat, että Purrari on ruma ja tyylitön.

Ferrari kuitenkin haistatti paskat nuorille, jotka oikeasti pitivät tuota Purraria hienona. Samalla se myös pilkkasi yhtä maailman kuuluisimmista tiskijukista, jolla on miljoonia uskollisia faneja. Mitäpä luulet, keitä ovat Ferrarin tulevaisuuden asiakkaat? Ne ovat heitä, jotka ovat tällä hetkellä nuoria. Ostavatko he Ferrarin, jos he sattuvat rikastumaan? Ei, jos yhtiö brändää itsensä tällä tavoin, ja suorastaan halveksuu nuorten kulttuuria.

Ei ole mikään ihme, että Lamborghini kasvattaa suosiotaan vuosi vuodelta, ja vie Ferrarilta asiakkaita. Lambo nimittäin pyrkii brändäämään itsensä seksikkääksi nuorison keskuudessa, eikä se halua olla pelkästään harmaahiuksisten auto. Keski-iän kriisissä olevat ihmiset eivät halua vanhusten autoa. He kuvittelevat ehkä voivansa olla vielä nuoria, ja ostavat nuorten, eivätkä vanhusten autoa.

Pelkästään Lambo ei rankaissut Ferraria tästä virheestä. Nissan nimittäin huomasi heti oivan markkinaraon, ja tuli kommentoimaan Deadmau5:n twiittiin. Twiittiinsä se linkkasi kuvan Nissan GTR -autosta, joka oli teipattu ”Purrariksi”. Katso alta kyseinen kommentti:

”Hey @deadmau5, heard what happened to your car. Good news? We found a replacement, ready right meow. #GTR pic.twitter.com/c6NRmOr3Nv — Nissan (@Nissan) September 3, 2014”

Nissan käytti tilanteen edukseen, ja tuli tarjoamaan Dj:lle uutta vaihtoehtoa Purrarin korvaajaksi. Se linkitti keskusteluun kuvan Nissan GTR -superautosta, joka on teipattu samalla tavalla, kuin entinen Purrari. Superautojen altavastaaja Nissan sai tempauksensa avulla valtavasti halpaa mainosta, etenkin nuorten keskuudessa. Samalla se haastoi myös Ferrarin huomattavasti kalliimman 458 mallin. Nissanin hintataso (n. 100k/€) tekee siitä mahdollisen valinnan myös monille nuorelle. Yhdysvalloissa ei ole tavatonta omistaa sadantuhannen euron autoa. Kaikin puolin onnistunut brändäys -kampanja Nissanilta. Merkki näki loistavan tilaisuuden ja tarttui siihen heti ilman ujostelua.

Brändäys, ja sen suunnittelu on tärkeää

brändäys on tärkeä osa yrityksen strategiaa

Ferrari pyrki puolustamaan merkkinsä perinteitä, mutta todennäköisesti se joutuu ymmärtämään ajan kuluessa, että kukaan ei pidä brändistä, joka ottaa itsensä liian tosissaan. Kukaan ei pidä myöskään ihmisestä, joka ottaa itsensä liian tosissaan. Tällaisten ihmisten kanssa on helvetin vaikeaa elää, kun riidan saa aikaiseksi mistä tahansa. Ferrari sai aloitettua tappelun näinkin yksinkertaisesta asiasta, räikeästi teipatusta autosta.

Ferrarin omistaminen on saavutus, ja ihmisen, joka on siihen yltänyt, tulisi olla oikeus nauttia siitä haluamallaan tavalla. Ferrarin tempauksen olisi vielä ymmärtänyt, jos logon tilalle olisi asetettu kilpailevan merkin, vaikkapa Lambon logo. Sen tilalle oli kuitenkin asetettu kissa, ja selvästikin vain hauskana vitsinä. Huumorin tajua ei Italiasta tällä kertaa löytynyt.

Deadmau5 ei enää Ferrarilla aja. Mies vaihtoi autonsa McLaren 650S:ään, ja ulkonäkö onkin jo saanut pientä tuunausta.

Mitä tästä opimme?

Yrittäjänä kannattaa jatkuvasti etsiä uusia tilaisuuksia ja mahdollisuuksia tuoda yritystään ja brändiään esiin, vaikkapa muiden yritysten virheiden kautta. Opimme myös sen, että itseään ja yritystään ei tule ottaa liian tosissaan. Kukaan ei pidä tosikoista ja se vahingoittaa brändiä, etenkin sosiaalisen median aikakaudella.