Genesiksen ikkunan tummennus

Auton ikkunoiden tummennus – Ohjeet ja vinkit

Auton lasien tummentaminen ei pelkästään torju auringon uv- ja infrapunasäteilyä, vaan niistä on paljon muutakin hyötyä. Katso alta hyödyt, ja lue asennusopas sivulta nro 2.

Monet vakuutusyhtiöt eivät korjaa arvotavaroita, jos ne on varastettu autosta ja ne voidaan havaita auton ulkopuolelta. Kuten tiedät, niin takapenkille unohtunut älypuhelin saattaa yön aikana vaihtaa omistajaa yllättävän helposti.

Auton ikkunoiden tummennus auttaa myös säästämään bensa-kuluissa. Ai miten? Ne estävät tehokkaasti lämpösäteilyn pääsyä auton sisätiloihin, jolloin ilmastointia ei tarvitse kesäisin huudattaa enää niin kovalla. Laadukkaat kalvot on pysäyttävät jopa yli 60% auringon lämpösäteilystä.

Tummennukset estävät lämpösäteilyn lisäksi myös haitallista UV-säteilyä ja hyvät kalvot pysäyttävätkin säteilyn lähes kokonaan (yli 90%). Pitkäkään ajomatka kesällä ei kalvojen asennuksen jälkeen enää aiheuta rekkamiehen ihottumaa takapenkkiläisillä. Edessä istuvat sen sijaan joutuvat vielä kärsimään – ainakin, jos he noudattavat Suomen lakia.

Tummennuskalvot estävät auton verhoilun haalistumista tehokkaasti ja auton sisätilat säilyvät edustavina paljon kauemmin.

Auton lasien tummennus tuo tyylikästä ilmettä autoon. Tämä pitää kuitenkin paikkansa vain, jos autoon asennetaan sopivan haaleat kalvot. 5% lähes kokomustista kalvoista tulee yleensä mieleen vain teiniaikojen amisrassi.

Ohjeet tummentamiseen:

  • 1. Siivoa ja puhdista auto täydellisesti sisältä. Muista myös imuroida ja tärkeimpänä, pyyhi pölyt. Lasien tummennus tulee tehdä puhtaissa tiloissa. Ylimääräinen pöly nimittäin asettaa ikäviä epätasaisuuksia kalvon alle. Viimeisenä puhdista tummennettavat pinnat todella huolellisesti.
  • 2. Hanki hyvät välineet. Laadukkaat kalvot ovat suurin onnistumiseen vaikuttava tekijä. 3M -tummennuskalvot ovat markkinoiden parhaimmistoa. Tummennuskalvoa on hyvä varata hieman enemmän, kuin sitä tarvitaan. Ensimmäinen tummennus saattaa usein epäonnistua, jolloin kalvoa menee hukkaan. Hanki sumutinpullo ja tee siihen mietoa saippualiuosta. Tarvitset näiden lisäksi myös terävän mattopuukon ja kumilastan.
  • 3. Puhdista ikkunan ulko- ja sisäpinta. Tämän jälkeen suihkuta ikkunan ulkopuoli ja tummennuskalvon puoli, jossa ei ole suojakalvoa saippualiuoksella. Asettele tummennuskalvo auton ikkunan päälle (ulkopuoli). Leikkaa mattopuukolla hitusen ikkunaa isompi pala kalvosta. Suihkuta kalvon päälle saippualiuosta, jotta voit työstää sitä.
  • 4. Muotoile kalvo ikkunan ulkopinnalla. Tämä on projektin haastavin osio. Tummennuskalvo tulee kutistaa sopimaan kuperalle pinnalle kuumailmapuhaltimen avulla. Muista, että tummennuskalvot kutistuvat vain kalvorullan pituussuunnassa. Aloita kiristämällä kalvon alla olevat pitkittäiset ilmakotelot pois kalvojen sivureunoilta. Kerää nämä ilmakotelot kalvon ylä- ja alareunoihin, ja pyri jakamaan suuret ”aaltoilut” pienemmiksi käsilläsi, sillä ikkunakalvo ei voi kutistua kuin tietyn määrän samalta alueelta. Tämän jälkeen lämmitä ”ilmakoteloita”/”aaltoja” kuumailmapuhaltimella niin, että näet niiden muodon muuttuvan. Heti tämän jälkeen vedä kuumennettu kohouma lastalla lasin reunan ylitse. Toista, kunnes kohoumista ollaan päästy kokonaan eroon. Ole varovainen, sillä väärässä kulmassa kovaa painamalla voit vahingossa tehdä ryppyjä kalvoon.
  • 5. Irrota kalvosta suojamuovit ja suihkuttele saippualiuosta kalvon liimapinnalle. Aseta kalvo ikkunan sisäpinnalle (pese se vielä kerran tässä välissä). Tarkista, että kalvo on suorassa. Venytä kalvoa ensin käsilläsi ikkunan reunoja kohti (samalla tavalla, kuin pian teet lastan kanssa). Suihkuta nyt saippualiuosta myös kalvon päälle, jotta lasta ei tekisi siihen naarmuja.
  • 5. Asenna kalvo sisäpinnalle. Vedä kumilastalla liuosta pois kalvon alta aloittaen aina keskeltä ja etenemällä reunoja kohti. Tee tämä symmetrisesti – aloita vetämällä lastalla ensiksi vettä jokaista nurkkaa kohden. Etene tasaisesti ja hitaasti. Liika nopeus voi aiheuttaa kalvoon naarmuja. Naarmuuntuminen riippuu kuitenkin paljon myös kalvon laadusta. Tyypillisesti kalvoa ei enää juurikaan tarvitse lämmitellä ja kutistella, jos muotoilu on tehty huolellisesti jo ikkunan ulkopinnalla.
  • 6. Kun kalvon alla ei ole enää vettä eikä ilmakuplia, on aika leikata reunat lopulliseen muotoonsa. Voit joko pyrkiä leikkaamaan kalvon aivan ikkunantiivisteen vierestä, tai sitten pyrkiä saamaan kalvon sen alle. Tämän jälkeen projekti on valmis.
  • 7. Muista, että kalvot ovat herkkiä rasitukselle ensimmäisien viikkojen ajan. Tällöin avattavia ikkunoita ei tule availla, sillä se saattaa repiä kalvon irti tai naarmuttaa sitä. Lopullinen liimautumisprosessi on valmis säästä riippuen n. 3 päivän – 2 kuukauden kuluessa.

Katso täältä kattavat ja yksityiskohtaiset ohjeet auton lasien tummennukseen.

Kalvojen asennus liikkeessä vs. kotioloissa

Autoliikkeet ja tummennusfirmat osaavat pyytää suolaisia hintoja asiakkailtaan. Pelkästään takalasin ja takasivulasien tummentaminen voi maksaa jopa 300 euroa, mikä ei useimmille meistä ole aivan pieni summa.

Toki sekin on hyvä sijoitus, mutta homman voi hoitaa itse kunnialla kotiin paljon halvemmallakin. Huipputason, kuten 3M tummennuskalvot tällaiseen projektiin eivät nimittäin maksa liikaa.  Biltema-tasoa saakin sitten jo ihan taskun pohjalta löytyvillä kolikoilla. Hyvästä kannattaa kuitenkin maksaa, sillä projekti sujuu huomattavasti mukavammin, kun kalvo taipuu helposti lasien muotoon. Tätä harvemmin kuitenkaan tapahtuu halppiskalvoilla.

Hyvällä opastuksella, -itseluottamuksella ja -kalvoilla auton ikkunoiden tummennus on vain muutaman tunnin työ. Olen itse aikoinani toistakymmentä kalvoa asentanut, joten tiedän mistä puhun. Laadukkaat välineet ovat kaiken A ja O. Ikkunan tummentaminen ei ole vaikeaa, mutta vaatii keskittymistä ja kärsivällisyyttä.

Miten valitsen juuri oikean sävyiset tummennuskalvot?mitta-asteikko tummennuskalvojen arvioimiseen

Suomessa ja maailmalla yleisimmät kalvojen sävyt ovat 50%, 35%, 20% ja 5%. Nämä luvut kertovat kalvon valon läpäisystä. 50% kalvo päästää lävitseen puolet siihen kohdistuvasta valosta, kun taas 5% kalvo vain 5%. Mitä vähemmän valoa pääsee kalvon läpi, sitä tummempi on myös kalvo.

50% on hyvä valinta mikäli et halua, että tummennukset erottuvat. Tähän tarkoitukseen toimii myös 35%. 5% kalvosta ei enää auton sisälle näe, ellei laita nenäänsä kiinni lasiin – silloinkin todella heikosti.

Sävyn valintaa pohtiessa kannattaa miettiä, ”miksi hankin tummennukset?” Mikäli haluat, että arvotavarasi ovat turvassa, niin suosittelen 5%- tai 20% kalvoa. Jos tavoitteena on lämmönesto, tai yleisen ilmeen kohentaminen, niin 35% ja 50% toimivat hyvin.

Miten tunnistan laadukkaat tummennuskalvot?

Kuten monissa muissakin asioissa, tässäkin hinta antaa hyvää osviittaa. 3M -merkin tummennuskalvot ovat monien ammattilaisten käytössä. Niitä käytän myös itse mielelläni, sillä ne taipuvat mutkattomasti kuperiinkin pintoihin ja ovat kestäviä. Kalliit kalvot pystyvät tarjoamaan nämä molemmat ominaisuudet.

Halvemmat kalvot lähes poikkeuksetta joutuvat tinkimään ominaisuuksistaan. Ne eivät yleensä kutistu kovin helposti, ja lähes poikkeuksetta naarmuutuvat herkästi. Halvemmat aurinkosuojakalvot usein myös vaihtavat sävyään vuosien saatossa.

3M ja Llumar auringonsuojakalvoja myy kuluttajille mm. Tummennuskalvot.fi verkkokauppa. 

Vikat sanat

Opimme, että auton ikkunan tummennus ei ole pohjimmiltaan vaikea tai kallis urakka (itsetehtynä). Tärkeintä on hankkia hyvät varusteet ja pitää asennustilat mahdollisimman pölyttöminä. Ensimmäinen kerta voi pistää paatuneemmankin miehen puremaan hammastaan, mutta jo toisella kerralla lasien tummennus on usein jo paljon helpompaa. Laadukkailla kalvoilla ikkunoiden kalvottaminen onnistuu ensikertalaiseltakin. Ikkunoiden tummentaminen onkin välineurheilua parhaimmillaan.

Mikäli sinulla on kysyttävää, tai tarvitset vinkkejä auton ikkunoiden tummennukseen, niin käytä alta löytyvää kommenttikenttää hyödyksesi. Autamme mielellämme ihmisiä auttamaan autojaan.