onko tavoitteenasi lihaskasvu?

Lihaskasvu tavoitteena? Katso nämä 20 vinkkiä!

5. Treenaa rajojesi ehdoilla

4. Yritä aina ylittää itsesi

Yritä aina tehdä vielä muutama toisto, tai lisätä hieman painoa. Antamalla kaikkesi takaat parhaan mahdollisen kihaskasvun. Muista kuitenkin rajasi, äläkä loukkaannuta itseäsi turhaan.

3. Lepää tarpeeksiet kasva, ellet lepää

Yksi kehonrakennuksen mahtavista totuuksista on se, että kasvat vain silloin, kun et treenaa. Varmista siis, että kehosi osat saavat tarpeeksi lepoaikaa ennen seuraavaa treeniä. Useimmille se tarkoittaa 48-72 tuntia. Vasta tämän ajan jälkeen kannattaa treenata sama kohta kehosta uudestaan. Muista myös nukkua riittävästi. Väsyneenä et pysty treenaamaan yhtä kovaa, kuin pystyisit virkeänä.

2. Tee liikkeet aina oikein

Yleisimpiä virheitä on tehdä liikkeet väärin tai huolimattomasti. Tällöin lihakseen, jota on tarkoitus treenata, ei kohdistu niin paljon kuormitusta, kuin siihen pitäisi. Lihaskasvu hidastuu ja loukkaantumisriski kasvaa, kun liikkeet tehdään väärin. Monet kokeneetkin kehonrakentajat saattavat tehdä liikkeensä huonosti. Opitusta tavasta on vaikea päästä myöhemmin eroon. Tarkasta, että varmasti teet jokaisen liikkeesi oikein. Myöhemmin huonosta tavasta on vaikeampi päästä eroon.

1. Ole kärsivällinen

Kehonrakennus on maratoni, ei sadan metrin pikajuoksu. Ensimmäisen kahden vuoden ajan tuloksia tulee nopeasti, mutta sen jälkeen homma vaikeutuu. Lihaskasvu alkaa hidastua. Menestyksekkäät kehonrakentajat ovat kärsivällisiä, ja treenaavat vuodesta toiseen intohimolla.