onko tavoitteenasi lihaskasvu?

Lihaskasvu tavoitteena? Katso nämä 20 vinkkiä!

15. Vältä loukkaantumisia

Lämmittely voi tuntua tarpeettomalta ja turhalta – kunnes loukkaannut. Ihminen, joka loukkaa itsensä pahasti salilla muistaa varmasti jatkossa lämmitellä. Loukkaantumisesta toipumiseen menee kuitenkin aikaa, joka on taas pois lihaskasvusta. Ota siis muiden virheistä opiksesi, ja lämmittele jatkossa huolellisesti. Muista pyytää myös varmistaja itsellesi, kun käytät isoja painoja.

14. Käytä paljon vapaita painojavapaat painot stimuloivat eniten lihaksia

Koneille on paikkansa treenissä, mutta tärkeämpää on silti aina tankojen ja käsipainojen kanssa treenaaminen. Loukkaantumisista kärsineet mestarit, jotka nykyään tekevät suurimman osan rintatreenistään koneilla sanovat, että he ovat saaneet parhaimmat tuloksensa käsipainoilla ja tangolla.

13. Tee toisto vaikeammaksi, älä helpommaksi

Tekemällä nopeita ja epätäydellisiä toistoja, saat ehkä enemmän rautaa tankoon. Ole kuitenkin rehellinen itsellesi ja tee toistot kunnolla, koska silloin varmistat parhaimman mahdollisen lihaskasvun. Kun teet huolellisia toistoja, voit välttyä myös monilta loukkaantumisilta.

 

12. Tee säännöllisesti muutoksia treeniohjelmaasitee treenisuunnitelma

Harvat ammattilaiset käyttävät samoja ohjelmia vuodesta toiseen. Tekemällä erilaisia treenejä, saat lihaksien eri osia harjoitettua.

11. Opi kokeneemmilta

10. Tee sitä mikä toimii sinulle parhaiten, älä sitä mikä toimii jollakin muulla

Säännöt 11. ja 10. eivät ole ristiriidassa. Aina kannattaa pyrkiä oppimaan uutta, ja kokeilla uusia harjoituksia. Hanki tietoa sivuiltamme, muilta kehonrakentajilta ja muilta sivuilta. Poimi kuitenkin vakituiseen käyttöösi vain ne asiat, jotka olet todennut toimivan itselläsi.