”Coca cola on yhdysvaltojen ainoa yhtiö, jolla on valtion myöntämä lupa teettää makua kokalehdistä.”
Uutta elintarviketta lanseeratessa keksijällä on luonnollisesti hyvä syy pitää resepti piilossa yleisöltä. Joskus ”salainen resepti” alkaa kuitenkin elää aivan omaa elämäänsä – se onkin loistava tapa saada tuotteelle lisää hypeä ja houkuttelevuutta.
Salaisissa resepteissä ei ole mitään uutta. Vanhoina hyvinä aikoina, kun elintarvikkeisiin ei vielä tarvinnut merkitä aineosia, monet laillisetkin yritykset ja lipevät myyntimiehet myivät tuotteitaan milloin mihinkin vaivaan. ”Salaisen reseptin” takia monet tuotteista tekivät kuitenkin enemmän haittaa kuin hyötyä, sillä ne saattoivat sisältää aivan mitä tahansa. Siihen aikaan kun ei morfiinia tai kokaiiniakaan pidetty juuri minään. Pakkausten merkintälakien tiukentuessa kyseenalaiset koktailit katosivat pikkuhiljaa markkinoilta. Saatat tietää, että alkuperäiseen Coca-Colaan lisättiin pieniä määriä kokaiinia, jotta asiakkaat varmasti palaisivat takaisin.
Tänäkin päivänä on vielä mahdollista pitää resepti salaisena ja etenkin Coca-Cola on onnistunut hyödyntämään salamyhkäisyyttä. Coca-Colan etiketissä täytyy lukea vain sen ”luonnolliset maut”, joten ihmisiä voidaan pitää vieläkin arvailemassa lopullista sisältöä.
Nykyään on entistä vaikeampaa pitää mitään reseptiä salassa. Kemistit ja ruokatieteilijät pystyvät erottelemaan kaikkien ruokien sisällön todella tarkasti ja kokonaisia kirjoja on tehty, joiden on luvattu paljastavan salaiset reseptit. Todellisuudessa ei kuitenkaan voida olla varmoja oikeasta reseptistä, ellei yhtiö itse sitä yleisölleen jaa. McDonalds mm. paljasti maailmalle ”special saucen” tarkan reseptin.