jay z räppää

Mikä on Jay-Z:n menestyksen salaisuus?

Taide ja kaupallisuustaide ja kaupallisuus voidaan yhdistää

Jay-Z:n yrittäessä tuoda itseään musiikki bisnekseen, hänen kollegansa Jaz sai levytyssopimuksen EMI:ltä. Jaz halusi Jay:n mukaansa Lontooseen nauhoittamaan.

Kun Jay kertoi tästä ystävilleen, he olivat tyrmistyneitä. Heidän mielestään levy-yhtiöt käyttivät vain artisteja hyväksyyn. Jay z ei tietenkään välittänyt heidän negatiivisuudestaan. Hän kuitenkin sai tärkeän opetuksen: joskus on parempi pitää suunsa kiinni. Hän tiesi, että hän halusi oman levytyssopimuksen, mutta ei puhunut siitä enään kenellekään.

On houkuttelevaa jakaa unelmiaan ja tavoitteitaan ihmisten kanssa, mutta ei kannata puhua liikaa. Kaikki eivät välttämättä usko sinuun yhtä paljon, kuin sinä itse. Suomalaisessa kulttuurissa ilmiö on vieläkin voimakkaampi. Teot puhuvatkin enemmän, kuin sanat.

Taide ja bisnes voivat kulkea käsi kädessä, ja ne itse asiassa jopa hyödyttävät toisiaan. Jay z sanookin, että rahan ja taiteen voi yhdistää, mutta silloin taiteen tulee olla oikeaa taidetta. Älä siis kammoksu taiteen kaupallistamista. Muista kuitenkin pysyä omana itsenäsi.

Tee enemmänlife and times

Vuonna 2011 Jay aloitti uuden bisneksen, hän perusti blogin.

Hänen bloginsa Life and Times julkaisee artikkeleita, jotka pyörivät Jay-Z:n mielessä. Aiheina ovat musiikki, teknologia, urheilu sekä muoti. Miksi kuitenkaan ruveta bloggariksi, jos omistaa lähes 500 miljoonan dollarin omaisuuden?

Jay Z ymmärsi, että blogin avulla hän voisi vaikuttaa vielä enemmän ja kasvattaa lisää yleisöään. Tämä on tietenkin hyväksi hänen kaikille muille liiketoimilleen.

Jos olet yrittäjä, tulee sinulla olla nettisivut. Yrittäjää, jolla ei ole nettisivuja, on vaikea tavoittaa ja yritys voikin jäädä monilta kiinnostuneilta huomaamatta.

I’m not a businessman. I’m a business, man.”

Jay-Z, kappaleessa ”Diamonds for Sierra Leone”.

Syy siihen miksi Jay-Z on rikkaampi, kuin muut yrittäjät, on se, että hän ei ole pelkkä yrittäjä. Hän on kokonainen imperiumi. Hän omistaa yökerhoja, levy-yhtiöitä, vaatemallistoja ja ravintoloita.

Jay-Z:n yritykset yhdistetään häneen. Hän omalla maineellaan ruokkii myös yritystensä mainetta. Hänen yrityksensä ovat myös hyvin sidottu toisiinsa. Hänen kappaleitaan soitetaan hänen yökerhoissaan. Hän räppää vaatemallistoistaan ja samalla mainostaa niitä. Blogissaan hän myös mainostaa yrityksiään. Hän ei myy pelkkiä tuotteita, vaan kokonaista elämäntyyliä.