sosiaaliset mediat

Mitä opimme somesta vuonna 2014?

Vuonna 2014 saimme todistaa sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa muutosta. Facebook on ollut pelin huipulla jo niin kauan, että ihmiset ovat alkaneet kyllästyä siihen. Vuonna 2014 Facebookissa tapahtui jo suuri joukkopakeneminen, eikä tahti näytä hidastuvan. Samalla sosiaaliset sovellukset kuten Instagram ja etenkin Snapchat kasvoivat todella nopeasti.

Opimme muutamia asioita sosiaalisesta mediasta vuonna 2014, jotka voivat auttaa ihmisiä löytämään itselleen sen oikean sosiaalisen alustan. Lue raportti alta.

Tumblr ja Pinterest olivat nopeimmin kasvavat alustat vuonna 2014

Tumblr ja Pinterest kasvattivat kuukausittain aktiivista käyttäjäkuntaansa valtavasti. Tumblrilla kasvu oli vuonna 2014 110% ja Pinterestillä mahtavat 120%. Näillä alustoilla oli myös nuorin käyttäjäkunta: 70% käyttäjistä oli 16-34 -vuotiaita.

Snapchat on nopeimmin kasvava sosiaalinen sovellus

Yli 40% somen käyttäjistä kirjautuu palveluihin mobiililaitteilla ja luku tulee tulevaisuudessa vain kasvamaan. Mobiilipuolella Snapchat oli nopeimmin kasvava sovellus vuonna 2014. Liekö syynä aktiivisten käyttäjien palkintojärjestelmä vai yksityisyyteen huomiota kiinnittävät ihmiset?

Snapchat vaikuttaakin hyvin yksityiseltä sovellukselta sen automaattisen kuvien poiston ansiosta, mutta palvelun käyttöehdot ovat kuin suoraan 1700-luvulta.

Facebook on edelleen = some

Tämä tuskin on yllätys kenellekään vaikka Facebookista pakeneekin jatkuvasti paljon käyttäjiä. Tällä hetkellä Facebookissa on n. 1,3 miljardia käyttäjää – yli kuudesosa maailman ihmisistä siis käyttää Facebookia.

YouTube on eniten vierailtu sosiaalinen sivusto

Luvut puhuvat puolestaan: 85% nettiin kirjautuvista ihmisistä käy Youtubessa. Youtubella on niin valtavasti sisältöä palvelimillaan, ettei ole mikään ihme että siellä vieraillaan niin paljon. Youtubeen ladataan video-sisältöä minuutissa keskimäärin n. 100 tuntia. Päivässä sinne kertyy siis lähes 1,5 miljoonaa tuntia materiaalia, joka tarkoittaa 171-vuotta.

Pinterest on Yhdysvalloissa suositumpi, kuin Sports Illustrated

Pinterestin kehittäjät totesivat San Fransiscon toimistollaan, että miehet ovat tällä hetkellä palvelun nopeimmin kasvava sukupuoli. Pinterest on perinteisesti ollut hyvin naisvaltainen alue sillä palvelun käyttäjistä n. 60-70% on ollut naisia. Miehien lukumäärä palvelussa on kuitenkin kaksinkertaistunut vuonna 2014.

TechCrunchin raportista käy ilmi, että Yhdysvalloissa Pinterest on miesten keskuudessa jo suositumpi, kuin Sports Illustrated -lehti.