Miten Jay-Z, hip hop -veteraani ja menestyksekäs yrittäjä voisi jättää väliin näin loistavan keinon tehdä rahaa? Hänen menestyksekkäiden yritystensä (mm. Rocawear clothing, Roc-A-Fella Records ja Roc Nation Sport agency) ansiosta hänen portfoliostaan ei puuttunut enää kuin oma hajuvesi. Hän korjasi tilanteen lanseeraamalla Gold -hajuveden. Tuoksut ovatkin A-luokan julkkiksille loistava tapa lisätä kassavirtaa.
Elokuva roolit eivät ole enää niin tuottavia, kuin 90-luvulla ja netti on syönyt valtavan osan artistien levymyynneistä. Julkkisten onkin 2010-luvulla ollut pakko keksiä uusia rahasampoja. Omat hajuvedet ovat olleet varmimpia ja tuottoisimpia bisneksiä viime aikoina. Julkkisten hajuvedet tuottavat vuodessa n. miljardi euroa (koko Yhdysvaltojen hajuvesialan arvo on vuodessa n. 5 miljardia dollaria).
Huippuluokan julkkikset voivat saada jopa 10% rojaltia jokaisesta pullosta, joka myydään heidän nimellään. Hajuvesien tuotantokustannukset ovat suhteellisen pieniä (n.25% lopullisesta hinnasta), jonka ansiosta bisnes on myös melko riskitöntä. Hyvä tuote ja kuuluisa nimi johtavat usein siihen, että kaikki voivat naureskella hakiessaan palkkioitaan.
Naiset rahoittavat hajuvesialaa
Yksi suurimmista menestyjistä hajuvesi bisneksessä on Jay-Z:n parempi puolisko, Beyoncé. Hänen hajuvesi -mallistonsa on myynyt huippulukemia kansainvälisesti. Syy löytyy siitä, että hän pystyy mainostamaan ilmaiseksi milloin vain haluaa. Hän jakaa paljon ilmaisnäytteitä konserteissaan ja on tehnyt hajuvesistään hänen kiertueillaan myytäviä fanituotteita.
Ainut ihminen, joka on voittanut Beyoncén hajuvesi bisneksessä on Jennifer Lopez. Latinalainen pop-tähti tienaa hajuvesillään enemmän, kuin musiikillaan. J-Lo on tienannut 18-osaisella hajuvesi mallistollaan jo yli 50 miljoonaa euroa. Lopez itse asiassa aloitti koko julkkis-hajuvesi trendin. Hänen jalan jälkiään ovat seuranneet mm. Sarah Jessica Parker, Madonna, Britney Spears ja Christina Aguilera. Markkinoita ei johda kuitenkaan pelkästään naistähdet – teinitytöt ovat kuitenkin suurin ryhmä, joka markkinoita rahoittaa.
Miten miehillä menee alalla?
Näyttelijä ja ohjaaja Jude Law on lainannut kasvojaan Dior:lle, samoin kuin Robert Pattinsonkin. Miesmalli David Gandy puolestaan on Dolce & Gabbanan hajuvesien ruumiillistuma.
Suurimmat rahat tehdään kuitenkin silloin, kun markkinointi kohdistetaan naisiin. Ei olekaan ihme, että mm. Justin Bieber ja One Direction myyvät ällöttävän makeita ja pinkkejä tuoksuputeleita.
On olemassa paljon miehille myytäviä julkkishajuvesiä, mutta niiden myyntiluvut eivät ole useinkaan kummoisia. Mm. Donald Trump ja Bruce Willis omistavat nimikko hajuveden, mutta ne eivät ole menestyneet. Räppäri 50 Cent julkaisi jokunen vuosi sitten oman tuoksunsa: Powerin. Se on kuitenkin kadonnut jo kauppojen hyllyiltä vähäisen kysynnän vuoksi.
David Beckham on miesten hajuvesien johtotähti. Hänen menestyksensä takana on sekä hänen mahtava imagonsa, että hyvin suunnitellut ja laadukkaasti tuotetut hajuvedet. Hänen tuotteitaan haistellessaan voi yllättyä positiivisesti, toisin kuin monien muiden julkkisvesien kohdalla. Baseball pelaaja Derek Jeter tulee hyvänä kakkosena Beckhamin jälkeen. Hän tienaa vuosittain n. 15 miljoonaa euroa hajuvesillään. Molemmat miesten ”topsellerit” ovat urheilijoita, kuten varmaan huomasitkin.
Aika on lopussa
Onnistumisen salaisuus on julkaista hajuvesi silloin, kun on suosionsa huipulla. Muussa tapauksessa epäonnistuminen voi koitua nopeasti kohtaloksi. Aika on kuitenkin jo lopussa, sillä trendien ennustajat ovat sanoneet, että julkkishajuvesi buumi tulee pian romahtamaan.
Elizabeth Arden on yritys useiden julkimotuoksujen takana. Yhtiön tulos jäi viisi miljoonaa dollaria tappiolle vuoden toisella neljänneksellä. Tulos on katastrofi, sillä yhtiön voitto edelliseltä vuodelta oli vain 3,6 miljoonaa dollaria.
Miten Jay-Z tulee kestämään rajussa laskussa olevia markkinoita? Hänen, jos jonkun tulisi pystyä taistelemaan markkinoista, sillä hän tunnetusti ei ole businessman, vaan Business, Man.