ellon mainoskuva

Ello on epäkaupallinen Facebook

”Ellon perusajatus on mainosten pois jättäminen.”

Ello nousi julkisuuteen, kun San Franciscon homoyhteisö kritisoi Facebookin tapaa vaatia oikeiden nimien käyttöä. Protestiksi yhteisö siirtyi käyttämään epäkaupallista Elloa. Perässä seurasi edelläkävijöitä ja lehdet alkoivat uutisoimaan uudesta palvelusta.

Tähän artikkeliin on koottu kaikki, mitä sinun tulee tietää uudesta ”Anti-Facebookista”.

Millainen palvelu Ello on?

Se on pohjimmiltaan sekoitus olemassa olevista sosiaalisista medioista. Voit lisätä kavereita Facebookin tapaan ja seurata tuntemattomia, kuin Twitterissä. Palanen Tumblria on saatu myös mukaan GIF-animaatioiden muodossa, joita sivustolla jaetaankin ahkerasti. Ulkoasu ja päivitysten virta vastaa eniten Pinterestiä.

Ello onkin pyrkinyt imemään sosiaalisten palveluiden parhaat ominaisuudet itseensä – seurattavat ihmiset jaetaan kavereihin ja kohinaan (noise). Kohinaan laittamalla voit blokata ihmisen päivitykset etusivullasi. Jaottelu onnistuu helposti raahaamalla ystävät joko kaveri- tai kohinalaatikkoon.

Yhdellä klikkauksella voit valita, haluatko nähdä kavereiden vai kohinan päivityksiä.

Ello on kuitenkin vielä beta-versio. Se on toistaiseksi hyvin keskeneräinen palvelu, eikä siellä voi mm. lähettää yksityisviestejä. Linkkien ja videoiden jaossa on paljon bugeja, kuten myös hakutoiminnoissa ja kavereiden etsimisessä.

”Ello on minimalistinen, eikä se aio tulevaisuudessakaan näyttää mainoksia.”

ello -palvelun manifesti

Palvelun koko ajatus perustuu mainosten pois jättämiseen. Facebook on saanut paljon kritiikkiä olemattomasta yksityisyydensuojastaan, jota tarvitaan jotta voitaisiin näyttää kohdistettuja mainoksia. Oletko huomannut, että jos googlaat sanan ylipaino, niin facebook alkaa näyttää sinulle laihdutusmainoksia?

Facebook toi hiljattain myös automaattisesti käynnistyvät videot palveluunsa, ja Twitterikin lisäsi juuri mainostusominaisuuksia.

Ello luottaa kuitenkin minimalistiseen tyyliin. Sen sivut ovat täynnä valkoista tilaa, tekstiä on harvassa ja puolet näytöstä heitetään hukkaan, ainakin jos Mark Zuckerbergiltä kysyttäisiin.

Elloa selaillessa huomaa väkisinkin, kuinka täyteen tuupattuja ovat muut nykyiset some-sivustot. Minimalistisella sivustolla silmä suorastaan lepää.

Palvelun parhaita myyntiargumentteja on edelläkävijöihin ja oman elämänsä hipstereihin vetoaminen. Se tarjoaa jotain erilaista, jotain uniikkia ja coolia.

Tulevaisuudessa palvelu aikoo laskuttaa lisäominaisuuksilla, kuten emoji-kuvioilla.

Palvelu haluaa luoda itsestään vaihtoehdon kaupalliselle Facebookille. Sen tavoitteena on ottaa mukaan ensin edelläkävijät, ja sen jälkeen saada sana leviämään teinien keskuudessa. Tällä tavoinhan muutkin muotituotteet pyritään luomaan. Ja jos nyt en väärin muista, niin samoin myös Facebook aikoinaan teki.

Muistan muutamia vuosia sitten kuulleeni kauhistelua siitä, kuinka Facebook muka aikoisi luoda palvelustaan maksullisen. Kauheaa, ajateltiin. Tällä hetkellä tuo vaihtoehto kuitenkin kuulostaa lähinnä houkuttelevalta, sillä välillä mainoksia vaan pursuaa liikaa joka tuutista.

Ellon ongelmana on se, että se sai valtavan media-hypen aikaan hieman liian aikaisin. Palvelu on vielä täysin keskeneräinen, eikä sinne pysty liittymään ilman jo sisässä olevan henkilön pyyntöä. Ello myös tukee vielä toistaiseksi hyvin heikosti mobiililaitteita. Iphonelle sivu ei meinaa kääntyä hyvin, mikä onkin herran vuonna 2014 sosiaaliselle palvelulle todella noloa.

Suurta menestystä varten on palvelua kehitettävä vielä antaumuksella. Saa nähdä lähteekö palvelu leviämään puskaradiossa, vai jääkö se vain hipsterien leikkikentäksi.