Kasvata verkkokaupan myyntiä ulkoasun avulla – 3 vinkkiä

Artikkeli on tehty yhteistyössä Trendhim.comin kanssa.

verkkokaupan markkinointi

Kolme vinkkiä verkkokaupan myynnin kasvattamiseksi ulkoasun avulla

Verkkokaupan menestys perustuu pääasiassa kahteen verkkoliiketoiminnan peruspilariin: Saada oikeanlaisia vierailijoita kauppaan sekä konvertoida nämä ostaviksi asiakkaiksi. Mikäli kauppa ei saa tuotua vierailijoita sivuillensa, se ei kykene myymään tuotteitaan mutta vaikka kauppa saisikin kävijöitä, sen on siinäkin tapauksessa kyettävä taivuttamaan asiakas tarpeeksi vakuuttuneeksi saadakseen tämän ostamaan.

Verkkokaupat keskittyvät usein liikaa optimoimaan tuote- ja kategoriasivujaan, mikä on toki hyvä asia sinänsä. Hyvin usein optimointi tehdään kuitenkin ulkoasun kustannuksella. Hienosti toteutetut kotisivut voivat kasvattaa myyntiä merkittävästi. Tässä artikkelissa tarkastellaankin kolmea tärkeää seikkaa siitä, miten verkkokauppa voi kasvattaa myyntiään ulkoasun avulla?

Selkeä navigointi

Verkkokaupan navigoinnin on oltava tarpeeksi selkeä. Asiakkaalle ei saa tulla vastaan tilannetta, jossa hän ei tiedä, mitä hänen tulisi tehdä viedäkseen ostoprosessin maaliin. Prosessin tulee olla kristallinkirkas aina tuotteiden selailusta maksun loppuunviemiseksi. Hyvänä esimerkkinä tästä on Trendhim.

miesten asusteet verkosta

Kaupan suosituimpien (tai tuottavimpien) tuotekategorien pitäisi olla selkeästi esillä sivun yläosan otsikkonauhalla. Jos kaupalla on paljon kategorioita, sivun vasemmalla laidalla oleva yksinkertainen valikko on myös todettu toimivaksi ratkaisuksi.

Muista myös alati kasvava mobiiliostaminen ja pidä huoli, että sivusto toimii moitteettomasti kaikilla älylaitteilla.

Sujuva ja aina saatavilla oleva hakutoiminto

Mikäli kaupassa on tuotteita myytävänä enemmän kuin vain muutama kappale, hyvin toimivan hakutoiminnon sisällyttäminen on ehdottoman tärkeää kaupan myynnin osalta.

Varmista, että hakukenttä on selkeästi esillä

Aivan kuten ylläolevasta kuvasta Trendhimin osalta näkyy, hakutoiminto on helposti havaittavissa ja toimii käytettäessä moitteettomasti sivun oikeassa ylälaidassa. Jos potentiaalinen asiakas haluaa tutustua tarkemmin Solmioneulat – kategoriaan, hän voi etusivun vasemman laidan selailun ohella kirjoittaa hakukenttään Solmioneula ja päätyä samalle sivulle myös tätä kautta.

Suurennuslasi-ikoni vahvistaa myös hakukentän tarkoitusperän sitä empivälle käyttäjälle.

Näyttää (personoituja) tarjouksia

Onko joku joskus sanonut vastustavansa tarjouksia kaupassa ollessaan? Vastaus: Ei tietääksemme. Aivan kuten perinteisissä kivijalkamyymälöissä, myös verkkokaupoissa löytyy alennusten perässä juoksijoita.

Alennusten pitäisi olla helposti löydettävissä

Kaupan pitäisi varmistaa alennusten hyvä näkyvyys verkkokaupan etusivulla. Mikäli kauppa haluaa viedä näkyvyyden vielä pidemmälle, sen pitäisi harkita personoitujen tarjousten käyttämistä. Asiakkaalle personoidussa tarjouksessa käytetään hyväksi nykyteknologiaa ja sen mahdollistamia asiakkaan ostokäyttäytymistä seuraavia elementtejä. Täten kaupan konversioprosentti kasvaa, kun asiakas kokee löytävänsä helposti haluamiaan tuotteita ostettavaksi.

Esimerkiksi Trendhim – verkkokaupan Kalvosinnapit – kategoria pyrkii hyödyntämään nykyteknologiaa personoituja tarjouksia suunnitellessaan.

Kaupan tulisi ehdottomasti harkita ilmaisia toimituksia

Ilmaiset toimitukset nostavat tutkitusti kauppojen konversioita. Vaikka toimituskuluihin menevän summan siirtäisi suoraan tuotteen hintaan ja täten tarjoaisi ilmaiset toimitukset, myyntiä syntyy enemmän kuin jättämällä sen tekemättä. Yhdistä ilmainen toimitus hyvin personoituun tarjoukseen, niin annat kaupalle parhaimmat mahdollisuudet menestyä.

Näiden kolmen toimivan ja verkkokaupan myyntiä parantavan vinkin myötä on tärkeä mainita myös neljäs tärppi: Testaa, testaa ja vielä kerran testaa. Jos teet muutoksia kauppaan ja haluat tietää toimiiko se, muista aina verrata muutoksia edelliseen analytiikan kautta.

Minkälaisia keinoja asiakkaan ostokokemuksen parantamiseksi sinä olet kokeillut?